Voeding voor vruchtbaarheid – 7 tips

Voeding voor vruchtbaarheid

Er zijn veel verschillende factoren die invloed hebben op je kans om zwanger te worden. Sommige hiervan zijn moeilijk te controleren, zoals genetische factoren of je leeftijd. Op andere factoren hebben we gelukkig wat meer invloed, wat je in je mond stopt bijvoorbeeld. In dit artikel daarom voeding voor vruchtbaarheid.

Ei – voeding voor vruchtbaarheid bij uitstek

Ei is het meest complete voedingsmiddel dat er bestaat. De eidooier bevat een beetje van zo ongeveer iedere vitamine en ieder mineraal dat het menselijk lichaam nodig heeft. Eieren bevatten veel choline, een belangrijke bouwstof voor de hersenen van de baby. Daarnaast zijn ze rijk aan antioxidanten, die niet alleen de ogen van mama beschermen, maar ook de foetus zelf. Uiteraard heb ik het hier over biologische eieren.

Citrusvruchten

Citrusvruchten, zoals citroenen, limoenen en sinaasappels zitten barstensvol met B-vitamines en vitamine C. Vitamine C helpt je weerstand te verbeteren en heeft een positieve uitwerking op het stressniveau. De B-vitamines zijn van levensbelang voor je hormoonhuishouding. Ze worden gebruikt bij de aanmaak van alle geslachtshormonen: oestrogeen, progesteron, testosteron.

Avocado’s

Avocado’s staan al jaren in de belangstelling omdat ze zo goed zouden zijn voor je gezondheid. Als het gaat om vruchtbaarheid, is het niet anders. Avocado’s bevatten veel vitamine K. Vitamine K is belangrijk voor onder andere bloedstolling, de hersenfunctie en je insulinegevoeligheid. Een belangrijk ander voordeel is de aanwezigheid van vitamine E. Deze vitamine werkt als een antioxidant. Daarnaast boost vitamine E het immuunsysteem en werkt het ontstekingsremmend.

Boter

Als je zwanger wilt worden mag je best wat meer vet eten. Een van de vetten die je zou kunnen overwegen is echte roomboter. Roomboter bevat veel goede vetten, waaronder omega 3. Daarnaast zitten er veel vitaminen in roomboter die oplosbaar zijn in vet, zoals vitamine A, D, E en K2.

Overigens is niet alle boter gelijk. Boter van koeien die gras hebben gegeten is gezonder dan boter van koeien die granen of soja hebben gegeten.

Heb je last van lactose-intolerantie? Dan kun je ghee proberen. Dit is geklaarde boter. Dit betekent dat de melkeiwitten verwijderd zijn. Op deze manier kun je toch de voedingsstoffen uit de boter binnen krijgen.

Lever

Orgaanvlees wordt in Nederland zelden gegeten. Dat is jammer, want het zit vol met allerlei noodzakelijke voedingsstoffen. Met name lever is erg rijk aan allerlei goede voedingsstoffen. Het is een belangrijke bron van foliumzuur, wat je sowieso moet slikken, als je van plan bent om zwanger te worden. Ook andere B-vitaminen zijn goed vertegenwoordigd in lever. Verder is lever een goede bron van een aantal cruciale vitamines die eerder ook al de revue gepasseerd zijn; A, D, E en K2. Alsof dat nog niet genoeg is, is lever een belangrijke bron van ijzer.

Lever heeft een vrij sterke smaak. Kippenlevertjes hebben de minst sterke smaak. Daarnaast kun je de lever verwerken in een ander gerecht om de smaak een beetje te maskeren. Wil je echt alleen lever eten, dan kun je deze klaarmaken met roomboter om zo de smaak iets te verzachten.

Bladgroenten

Met bladgroenten kun je een goede maaltijd om je vruchtbaarheid te stimuleren helemaal compleet maken. Met name spinazie is een bijzonder voedzame groente. Het bevat een vorm van foliumzuur die direct door je lichaam opgenomen kan worden. Dit, in combinatie met de aanwezigheid van onder andere ijzer en een aantal andere vitaminen maken bladgroente een goede aanvulling op je maaltijd.

Iedere dag spinazie eten is misschien een beetje saai. Gelukkig kun je afwisselen en bijvoorbeeld veldsla, snijbiet of andijvie eten.

Zalm (en andere soorten vette vis)

Vette vis is net als ei bij uitstek voeding voor vruchtbaarheid. Zalm bijvoorbeeld zit barstensvol met omega 3. In tegenstelling tot het nauwelijks bruikbare omega 3 uit plantaardige bronnen, bevat vis omega 3 varianten (DHA en EPA) die meteen klaar zijn voor gebruik. EPA werkt ontstekingsremmend. Ontsteking kan een rol spelen bij verminderde vruchtbaarheid. DHA is van belang voor de hersenontwikkeling van de baby.

Naast zalm kun je ook andere soorten vette vis proberen. Makreel, zalm en sardientjes zijn allemaal goede opties. Omdat de zeeën vervuild zijn en kweekvis ook niet alles is, kun je helaas niet iedere dag vis eten. Twee keer per week is het minimum.

Wat voeding voor je kan doen als je zwanger wilt worden

Zoals je hebt gezien bestaat er voeding voor vruchtbaarheid. Deze voedingsmiddelen hebben stuk voor stuk invloed op verschillende factoren die je vruchtbaarheid bepalen. Betere voeding is de eerste stap om de controle over je vruchtbaarheid terug te nemen.

About The Author

Jenaida

Sinds 2010 heb ik mij gespecialiseerd in voeding, leefstijl en mindset als medicijn. Mijn missie als fertiliteitsarts is om stellen met vruchtbaarheidsproblemen te helpen om op een natuurlijke manier hun kinderwens in vervulling te laten gaan.

Geef een reactie