Vitamine D en vruchtbaarheid

Vitamine D en vruchtbaarheid

Het lijdt geen twijfel, vitamine D is goed voor ons. Er is alleen een groot probleem met deze vitamine. Als je in Nederland woont is de kans heel groot je dat je er een tekort aan hebt. Een gebrek aan vitamine D heeft invloed op allerlei lichaamsfuncties. Zo is er ook een verband tussen vitamine D en vruchtbaarheid.

Waar komt vitamine D vandaan?

Laten we eerst eens kijken hoe je precies aan vitamine D komt. Vitamine D is een bijzondere vitamine, omdat het een van de weinige vitamines is die door het lichaam zelf aangemaakt kunnen worden. Vitamine D ontstaat in de huid onder invloed van zonlicht. Deze natuurlijke aanmaak is de grootste bron van vitamine D. Daarnaast bevatten sommige dierlijke voedingsmiddelen vitamine D.

Wat doet vitamine D?

Vitamine D vervult een belangrijke rol in je lichaam. Zo helpt vitamine D je lichaam om calcium te verwerken. Dit zorgt ervoor dat je je botten minder snel breekt. Daarnaast ondersteunt vitamine D het functioneren van je immuunsysteem, je spieren en je hersenfunctie. Alsof dat nog niet genoeg is helpt vitamine D om de celdeling te reguleren en verkleint het de kans op insulineresistentie, een belangrijke factor bij diabetes.

Vitamine D en vruchtbaarheid

Naast de regulatie van een aantal belangrijke lichaamsfuncties, speelt vitamine D ook een belangrijke rol in de vruchtbaarheid van de vrouw. Dit is de door de jaren heen bewezen op basis van onderzoeken bij zowel mensen als bij muizen en andere dieren.

In een van de onderzoeken bij muizen is aangetoond dat een tekort aan vitamine D kan leiden tot problemen met de ontwikkeling van de baarmoeder. Deze problemen kunnen er toe leiden dat er minder makkelijk eicellen afgegeven worden. Als de muizen met een tekort aan vitamine D toch zwanger werden, dan ontwikkelden de foetussen zich minder goed dan bij andere muizen die wel voldoende vitamine D hadden.

Ook bij mensen is er een sterk verband tussen vitamine D en vruchtbaarheid. De vitamine is aanwezig in alle belangrijke voortplantingsorganen, zoals de eierstokken, de baarmoeder en, bij een zwangerschap, de placenta. Vitamine D helpt ook om het voortplantingshormoon oestrogeen aan te maken.

Uit verschillende onderzoeken is dan ook gebleken dat vitamine D helpt om PCOS (Polycysteus Ovarium Syndroom) te controleren. Dit is een van de belangrijkste hormonale stoornissen bij vrouwen. Vitamine D helpt om de hormoonbalans te herstellen doordat er meer oestrogeen afgegeven wordt.

Een laatste belangrijk punt is dat goede vitamine D waarden ook bijdragen aan een grotere kans op succes bij IVF-behandeling. Uit een Italiaans onderzoek is gebleken dat vrouwen met hogere vitamine D waarden in hun bloed een grotere kans hadden op een succesvolle IVF-behandeling.

Zwanger blijven…

Is er eenmaal een eicel succesvol bevrucht, dan verricht vitamine D zo mogelijk een nog een belangrijkere taak. Vitamine D speelt een belangrijke rol in het proces van innesteling van een embryo in de baarmoeder. Daarnaast is deze stof van belang bij het voorkomen van infecties in de baarmoeder. Als laatste zijn er bewijzen dat vitamine D helpt om zwangerschapsdiabetes te voorkomen.

Voldoende vitamine D leidt er dus niet alleen toe dat je eerder zwanger wordt, het vergroot ook de kans dat je zwanger blijft. Daarnaast betekent het dat de kans op complicaties tijdens de zwangerschap kleiner is.

Vitamine D en vruchtbaarheid bij de man

Overigens speelt vitamine D ook een belangrijke rol bij de vruchtbaarheid van de man. Mannen die voldoende vitamine D in hun lichaam hebben, hebben beweeglijker sperma dan mannen met een tekort aan vitamine D. Daarnaast hebben zij meer gezonde zaadcellen.

Heb ik voldoende vitamine D?

Het antwoord op deze vraag zal je waarschijnlijk teleurstellen. De kans is groot dat ‘nee’ het antwoord is. Nederland ligt simpelweg te noordelijk en de kracht van de zon is hier te zwak om het hele jaar door zelf vitamine D aan te maken. Als je een lichte huid hebt en in de zomermaanden dagelijks 20 minuten in de zon doorbrengt en daarnaast ook de juiste voeding eet, is er een kleine kans dat je gedurende de zomer voldoende vitamine D in je lichaam hebt.

Meten is weten!

Omdat vitamine D zo ontzettend veel doet in het lichaam, is de lijst van symptomen van een vitamine D-tekort heel erg lang. De enige manier om zeker te weten of je voldoende vitamine D hebt, is bloedonderzoek. Dit kun je aanvragen bij je huisarts. Deze meet dan je 25(OH)D waarde. Deze waarde zou boven de 80 nmol/l moeten zijn, en idealiter zelfs boven de 100.

Hoe ontstaat een vitamine D-tekort?

De reden voor het vitamine D-tekort bij de meeste mensen is simpel. De mens is oorspronkelijk afkomstig uit tropische gebieden in Oost-Afrika. Hier schijnt de zon natuurlijk veel meer dan in Nederland. In de circa twintigduizend jaar dat mensen in Europa wonen, is ons lichaam onvoldoende aangepast aan het feit dat de zon minder schijnt en lager staat. Daardoor is het moeilijk om voldoende vitamine D uit zonlicht te produceren. Daarnaast zijn we in de loop van de tijd ook nog steeds meer binnen gaan leven.

Heb je een getinte of een donkere huidskleur? Of draag je vaak bedekkende kleding, zoals een sluier? In dat geval maak je nog minder vitamine D aan. Mensen met een donkerdere huidskleur moeten dan ook altijd vitamine D supplementen nemen, ook als zij buiten werken.

Hoe krijg ik meer vitamine D binnen?

Er zijn drie opties om ervoor te zorgen dat je meer vitamine D binnen krijgt. De makkelijkste optie is om vitamine D te suppleren. Voor enkele euro’s bestel je online een potje Vitamine D-capsules. Dit is voor de meeste mensen de enige manier om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Als je vitamine D-waarden op peil zijn, is 3000 IU per dag genoeg om je waarden te onderhouden.

Wil je op natuurlijke wijze zorgen dat je meer vitamine D hebt? Je kunt de aanmaak van vitamine D in je lichaam stimuleren door meer naar buiten te gaan, zeker als het zonnig is. In de zomer kun je (mits je een lichte huid hebt) op een hele mooie dag misschien net voldoende vitamine D aanmaken, maar ‘s winters lukt het zelfs niet als je de hele dag bloot buiten zou staan in de winterzon.

Het aanpassen van je dieet kan nog een extra handje helpen. Zo kun je bepaalde soorten vette vis eten, zoals zalm en haring. Ook andere producten, zoals roomboter, eieren en sommige soorten rundvlees, bevatten vitamine D. Helaas bevat geen van deze voedingsmiddelen voldoende vitamine D om supplementen te vervangen.

Conclusie – Vitamine D en vruchtbaarheid

Er zijn veel redenen om een vitamine D-supplement te gebruiken. De kans is heel groot dat je lichaam te weinig vitamine D aanmaakt. Nederland ligt nu eenmaal te noordelijk en we komen veel te weinig buiten. Er is veel bewijs dat goede vitamine D-waarden helpen als je zwanger wilt worden. Niet alleen vergroot je de kans dat je zwanger wordt, je vergroot ook de kans dat je zwanger blijft. En als bonus krijg je sterkere botten, een betere afweer en tal van andere voordelen.

About The Author

Jenaida

Sinds 2010 heb ik mij gespecialiseerd in voeding, leefstijl en mindset als medicijn. Mijn missie als fertiliteitsarts is om stellen met vruchtbaarheidsproblemen te helpen om op een natuurlijke manier hun kinderwens in vervulling te laten gaan.

Geef een reactie